P-61A Black
Widow
6th
NFS, Saipan 1944
|
|
Die Northrop P-61 war während des 2. Weltkrieges das einzige amerikanische Flugzeug das ausschließlich als Nachtjäger entworfen wurde. Die P-61, bekannt unter dem Namen "Schwarze Witwe", war den deutschen und japanischen Kriegsflugzeugen im Nachteinsatz überlegen.
Die P-61 wurde von Jack Northrop entworfen und war das schwerste Flugzeug der P (Persuit=Jagd) Serie. Dieses Doppelrumpfflugzeug war speziell für den Nachtkampf konstruiert. Die beiden Motorgondeln verjüngten sich nach hinten und endeten in Seitenrudern, die durch ein enormes Höhenruder verbunden waren. Der Antrieb erfolgte über 2 Pratt und Whitney R-2800 Motoren, die eine Höchstgeschwindigkeit von über 600 km/h erlaubten.
Die P-61 hatte 3 Mann Besatzung und eine enorme Feuerkraft. Im rückwärtigen Drehturm waren 4 MG's, Kaliber 12,7mm, untergebracht und 4 zusätzliche 20mm Kanonen waren in unteren Rumpfstationen angebracht. Wegen Stabilitätsproblemen wurde bei einigen "A" und "B" Modellen der rückwärtige Drehturm weggelassen.
Die frühen Modelle waren mit dem Bugradar SGR 720A ausgerüstet, das später durch eine verbesserte SGR-720C Version ersetzt wurde, welche jedoch eine Rumpfverlängerung erforderte..
Sowohl der P-61A als auch der P-61B wurden mit großem Erfolge auf den europäischen und pazifischen Kriegsschauplätzen eingesetzt. |
The Northrop P-61 was the only American aircraft designed exclusively as night-fighter to be produced during WWII. Known as the Black Widow, the advanced P-61 proved itself to be more than a match for both the German and Japanese warplanes in the midnight skies.
Designed by Jack Northrop, the P-61 was the heaviest aircraft to bear the P (Pursuit) designation. Being a purpose-built night-fighter, the P-61 had a unique long fuselage slung between two engine nacelles which tapered back into booms each with a vertical stabilizer and rudder assembly. The two booms were then connected by a single horizontal stabilizer and elevator. Two Pratt and Whitney R-2800 engines gave the aircraft a top speed of over 370 miles per hour.
The P-61 had a crew of three and immense firepower. Its dorsal turret housed four. 50 calibre machine guns and tour more 20mm cannons were mounted on fuselage pods in the ventral position. However, a buffeting problem lead to the deletion of the dorsal turret in some of the "A" and "B" models.
The nose-mounted SCR-720A radar had a good range in the airborne interception mode. The more powerful SCR-720C radar was mounted to the P-61B model which had its nose extended in order to accommodate the new radar.
Both P-61 A and P-61 B achieved great success in night combat in both the European and Pacific theatres of operations. |
|
Metric system |
Length |
14.91 m |
|
Height |
4.47 m |
Empty weight |
9510 kg |
|
Operational weight |
12519 kg typical, |
Wing Span |
20.14 m |
|
Wing Aspect ratio |
6.59 |
Wing Area |
61.53 m² |
|
Service ceiling |
10089 m |
Maximum speed |
594 km/h at 6096 m |
|
Cruising speed |
513 km/h at 6096 m |
Initial climb rate |
Climb to 4.570 m in 7 min 36 sec |
|
Range |
1625 km typical, |
Fuel capacity internal |
2.498 liters |
|
Fuel capacity external |
Up to 2.347 liters in two 1.173 liters drop tanks (late production batch aircraft) |
Machine guns |
· 4 × 12,7 mm Browing M2 trainable in the remotely controlled power-operated dorsal barbette, 560 rounds each. |
|
Cannons |
· 4 × 20 mm Hispano M2 fixed forward-firing in the underside of the forward fuselage, 200 rounds each. |
Bomb load |
Up to 2.903 kg, carried on four underwing hardpoints, rated at 726 kg each (late production aircraft). General disposables load consisted of: · 4 × 726, 454, 227, 147, 113 or 45 lb bombs |
|
Torpedoes/rockets |
- |